17 December 2021

 

ROMÂNIA

JUDEŢUL MUREŞ

PRIMĂRIA COMUNEI ACĂŢARI

Tel/Fax: 0265 333112, 0265 333298; e-mail: acatari@cjmures.ro, www.acatari.ro

 

Nr.7508 din  18 noiembrie  2021

 

P R O C E S-V E R B A L

al şedinţei  Consiliului local Acăţari din 18 noiembrie  2021

 

                   Încheiat azi  18 noiembrie  2021 cu ocazia şedinţei  ordinare   a Consiliului local al comunei Acăţari.

                   La ședință sunt prezenţi: Osvath Csaba,primarul  comunei Acățari  și următori consilieri locali:  Albert Marton , Balint Barnabas Attila,  Krizsan Tibor  ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos, Pecsi Domokos .

                   Lipsesc:  Ciatlos Gyorgy și Veres Gaspar Ervin.

La ședință participă : Toth Emese Zsuzsanna, administrator public   ,Soos Almos-Csaba, consilier primar, Fulop Robert, șef  Birou financiar contabil și resurse umane , Szocs Judit,delegat sătesc satul Stejeriș  și Piri Jozsef,delegat sătesc satul Corbești.

Președinte de ședință:salut pe cei prezenți și dau citire ordinei de zi pentru ședința de azi, care cuprinde următoarele puncte:    

         

          1.Proiect de hotărâre privind aprobarea Strategiei de Dezvoltare Locală (SDL) pentru perioada 2021-2027, a comunei Acățari.

Inițiator:Primarul comunei       

2.Proiect de hotărâre prvind implementarea proiectului „Dezvoltarea serviciului de deszăpezire și intreținere spații verzi în Comuna Acățari, Judeţul Mureş”.

Inițiator:Primarul comunei       

3.Proiect de hotărâre privind punerea la dispozitia proiectului„Sistem informațional pentru managementul integrat al apelor–etapa II” dezvoltat de către Administrația Națională "Apele Romane" a terenurilor pentru constructia/extinderea/reabilitarea noilor investitii aferente acestuia în satele  Acățari și  Vălenii, comunaAcățari, județul Mureș.

Inițiator:Primarul comunei       

4.Proiect de hotărâre privind aprobarea includerii- defalcarea- în domeniul public al comunei Acățari al unor imobile având destinația de drumuri de acces și exploatație agricolă, în suprafață totală de 120.872 mp , situat în intravilanul și extravilanul localităților Vălenii și Găiești , respectiv completarea Inventarului bunurilor imobile care aparțin domeniului public al comunei Acățari.

Inițiator:Primarul comunei       

       5.Întrebări,interpelări.

 

 

-         2 -

 

          Primar:doresc suplimentarea ordinei de zi cu următorul punct:

          Proiect de hotărâre privind modificarea Hotărârii Consiliului local Acățari nr.45 din 29 octombrie 2019 de aprobare a  Regulamentului de Organizare și Funcționare a Consiliului Local al Comunei Acățari  , județul Mureș ,revizuit conform  O.U.G. nr.57/2019 privind Codul Administrativ,cu modificările  și complările ulterioare

                   Președinte de ședință:supun la vot ordinea de , cu modificarea  propusă de d-ul primar :

 

                             Pentru   : 11 ( Albert Marton , Balint Barnabas Attila,  Krizsan Tibor  ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos, Pecsi Domokos  )

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

                    Președinte de ședință:supun la vot conținutul procesului verbal al ședinței din   3 noiembrie   2021,care se află pe site-ul Primăriei.

                             Pentru   : 11 ( Albert Marton , Balint Barnabas Attila,  Krizsan Tibor  ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos, Pecsi Domokos  )

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

Președinte de ședință:trecem la discutarea primului punct înscris pe ordinea de zi referitoare la proiectul de hotărâre privind  aprobarea  Strategiei de Dezvoltare Locală (SDL) pentru perioada 2021-2027 a comunei Acățari.

 

Fulop Robert:strategia de dezvoltare  a comunei  este elaborată pentru perioada 2021-2027,în ea fiind cuprinse propunerile Instituției noastre, a cetățenilor comunei legate de dezvoltare a comunei.

 Strategia este un document voluminos fiind elaborate de către Asociația Microregiunea Valea Nirajului.

În strategie există o parte cu descrierea situației de dezvoltare actuale /existente a comunei, strategia cuprinzând   obiectivele strategice pentru perioada de dezvoltare pentru perioada  2021-2027.

Acest document este un instrument de lucru care permite focalizarea şi ajustarea continuă a eforturilor administraţiei publice locale în vederea creşterii gradului de bunăstare, a nivelului de trai al comunităţii locale.

Este un instrument util, care permite identificarea nevoilor de dezvoltare, a potenţialului de dezvoltare a comunei, permite utilizarea eficientă a resurselor şi identificarea unor soluţii pentru rezolvarea problemelor existente. Prin acest document va fi posibilă atragerea unor fonduri din surse rambursabile şi/sau nerambursabile.

 

 

-         3 –

 

Strategia cuprinde obiecte specifice –portofoli- pentru perioada 2021-2027 din care cele mai importante sunt :

 

Ø Modernizarea drumurilor vicinale și străzilor comunale,

Ø Amenajare/reabilitare trotuare,

Ø Modernizarea căilor de acces în cadrul fondului forestier, modernizarea infrastructurii agricole de acces către terenuri agricole,

Ø Construirea/extinderea reţelei de apă şi de canalizare,

Ø Modernizare și extindere sistem iluminat public în localitățile comunei,

Ø Modernizarea arhitecturală şi peisagistică a spaţiilor verzi cu respectarea peisajului rural,

Ø Dezvoltarea zonelor de agreement,

Ø Îmbunătăţirea aspectului localităţii,

Ø Asfaltarea drumurilor secundare/comunale,

Ø Modernizarea drumurilor forestiere şi agricole,

Ø Promovarea comunei prin participare la diverse evenimente,

Ø Crearea unei baze de date la nivelul Primăriei referitor la economia commune,

Ø Digitalizarea Instituției, etc.

 

Strategia cuprinde principalele obiecte de dezvoltare pentru perioada susmenționată,dar în cazul în care se vor dori și alte obiective strategice/specifice aceasta se poate modifica/completa printr-o altă hotărâre de consiliu local.

Importanța aprobării strategiei este necesară pentru depunerea unor proiecte de dezvoltare pentru care se solicită finanțare și  care trebuie să fie cuprinse în SDL.

 

Președinte de ședință:dacă nu sunt intervenții, supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată

 

                             Pentru   : 11 ( Albert Marton , Balint Barnabas Attila,  Krizsan Tibor  ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos, Pecsi Domokos  )

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

          Se trece la discutarea punctului doi din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul  de hotărâre prvind implementarea proiectului „Dezvoltarea serviciului de deszăpezire și intreținere spații verzi în Comuna Acățari, Judeţul Mureş”.

Soos Almos Csaba:prin Asociația Leader Valea Nirajului se pot depune proiecte pentru îmbunătățirea infrastructurii de bază și a serviciilor, conservarea și valorificarea patrimoniului local, care  contribuie la atingerea obiectivului de dezvoltare rurală.

 

-         4 –

 

După cum cunoașteți Instituția noastră a achiziționat un buldoexcavator,pe care prin proiectul susmenționat dorim să echipăm cu unele accesori,necesare pentru lucrări de utilități publice.

Valoarea proiectului este în jur de 18.000 euro și dorim să achiziționăm      : picon, cupă  trapezodială, foreză pământ,lama dozer.   

         Acestea sunt atașabile la  buldoexcavator, fiind compatibile cu utilajul aflat în proprietatea comunei Acățari.

            Utilajele vor putea fi folosite pentru întreținerea drumurilor  din comună, sau pentru deszăpezirea străzilor. Construirea ușoară și rapidă a gardurilor, amenajarea spațiilor verzi, întreținerea șanțurilor din comună,etc.

Cu această investiție vor fi îmbunătățite și extinse serviciile locale, economisind sume plătite până în prezent, pentru închirieri sau contractarea firmelor specializate, pentru executarea astfel de lucrări.  

 

          Președinte de ședință:dacă nu sunt intervenții, supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată

                             Pentru   : 11 ( Albert Marton , Balint Barnabas Attila,  Krizsan Tibor  ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos, Pecsi Domokos  )

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

                   Se discută punctul trei din cadrul ordinei de zi referitoare la proiectul  de hotărâre privind punerea la dispozitia proiectului„Sistem informațional pentru managementul integrat al apelor–etapa II” dezvoltat de către Administrația Națională "Apele Romane" a terenurilor pentru constructia/extinderea/reabilitarea noilor investitii aferente acestuia în satele  Acățari și  Vălenii, comuna Acățari, județul Mureș.

                Toth Emese Zsuzsanna: Administrația Națională “ Apele Române” a solicitat darea în folosință gratuită ,pe toată durata existenței investiției/proiectului ” Sistem informational pentru managementul integrat al apelor – etapa II”, a unor spații de amplasare a unor sirene electronice.

Proiectul este legat de Managementul situațiilor de urgență generate de inundații, fenomene meteorologice periculoase, accidente la construcții hidrotehnice și poluări accidentale pentru realizarea  măsurilor  preventive, operative de intervenție și de reabilitare, care constau în identificarea, înregistrarea și evaluarea tipurilor de risc și a factorilor determinanți ai acestora, înștiințarea factorilor interesați, avertizarea, alarmarea, evacuarea și adăpostirea populației și animalelor.

Prin solicitare s-a cerut identificarea  unor imobile care sunt în proprietatea comunei Acățari și pentru care se dețin acte de proprietate.

Ne-am gândit la două locații,unul în satul Acățari-Sala de sport-,celălalt în satul Vălenii-Casa tineretului-,având în vedere că aceste amplasamente acoperită înștiințarea unei mare părți a locuitorilor comunei,ținând cont și de situația  reliefului comunei, mai concret dealul Kekdomb,care separă localitățile .

 

 

-         5 –

 

Considerăm că din satul Acățari pot fi avertizați locuitorii din satele Murgești,Roteni,Stejeriș,Gruișor, iar din satul Vălenii locuitorii satelor Găiești,Suveica și Corbești.

Pentru punerea la dispoziția proiectului ai locaților susmenționate este nevoie de aprobarea Consiliului local,prin hotărâre.

 

          Președinte de ședință:dacă nu sunt intervenții, supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată

 

                             Pentru   : 11 ( Albert Marton , Balint Barnabas Attila,  Krizsan Tibor  ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos, Pecsi Domokos  )

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

          Se trece la discutarea punctului patru din cadrul ordinei de zi referitoare la  proiectul de hotărâre privind aprobarea includerii- defalcarea- în domeniul public al comunei Acățari al unor imobile având destinația de drumuri de acces și exploatație agricolă, în suprafață totală de 120.872 mp , situat în intravilanul și extravilanul localităților Vălenii și Găiești , respectiv completarea Inventarului bunurilor imobile care aparțin domeniului public al comunei Acățari.

Primar:cum am discutat în ședința trecută urmează să devină operational  Programul Național de Investiții ”Anghel Saligny”.

Instituția noastră a depus o cerere de finanțare,în cadrul proiectului, pentru canalizarea satelor Vălenii și Găiești.

Pentru a putea depune cerea de finanțare a fost nevoie de implicarea a mai multor specialiști,  care a fost realizat cu succes, și astfel cererea de finanțare  a fost depusă în termenul prevăzut de lege.

Fiind vorba de o cerere de finanțarea ,acum urmează greul lucrărilor, cu respectarea  pașiilor de urmat,până a ajunge la proiectul tehnic.

          Primul pas este întabularea  drumurile unde vor fi pozate conductele ,motiv pentru care în satul Vălenii propunem întabularea a 21 de drumuri,iar în satul Gruișor a 10 drumuri.

          Pentru aceste întabulări este nevoie de măsurări topografice și depunerea documetaților la OCPI Mureș.

          Fac o mică comparație între suprafața întabulată în cele trei sate,respectiv Acățari,Roteni și Murgești care a fost de 147.414  mp , iar în satele Vălenii și Găiești este de 120.872 mp,deci diferență destul de mică.

          Acest fapt se datorește numărului și lungimilor mari a drumurilor din aceste două sate.

          Din suprafața de  120.872 mp, în intravilan există 72.948 mp, iar în extrtavilan  47.924 mp.

 

 

 

-         6 -

          Sper ca până la termenul de depunerea a actelor care au stat la baza cererii de finanțare a  Programului  Național de Investiții ”Anghel Saligny” ,toate întabulările și proiectul,cu toate actele aferente  vor fi  pregătite.

 

          Președinte de ședință:dacă nu sunt intervenții, supun la vot proiectul de hotărâre în forma prezentată

 

                             Pentru   : 11 ( Albert Marton , Balint Barnabas Attila,  Krizsan Tibor  ,Laszlo Jozsef , Magyari Zoltan  , Menyhart Balint, More Tibor, Nagy Albert , Nagy Dalma Imola  , Nam Vilmos, Pecsi Domokos  )

Împotrivă:   0

Abţineri:      0

 

                   Se discută ultimul punct înscris pe ordinea de zi referitoare la proiectul  de hotărâre privind modificarea Hotărârii Consiliului local Acățari nr.45 din 29 octombrie 2019 de aprobare a  Regulamentului de Organizare și Funcționare a Consiliului Local al Comunei Acățari  , județul Mureș ,revizuit conform  O.U.G. nr.57/2019 privind Codul Administrativ,cu modificările  și complările ulterioare.

                    Secretar:proiectul de hotărâre este propus în scopul organizării ședințelor consiliului local în  situații   excepționale,    constatate   de  către  autoritațile   abilitate,   precum epidemiile,   pandemiile,   fenomenele   naturale    extreme,  cutremure,   actele  de terorism   și alte situații    care   fac  imposibilă    prezența    consilierilor    locali   la  locul   desfășurării    ședintelor consiliului   local.

                   În momentul de față avem această situație,pandemia,iar intrarea în incinta Instituției este permisă numai persoanelor vaccinate sau care prezintă test negativ,motiv pentru care ședințele sunt organizate în afara sediului Primăriei,cu respectarea parțială a legislației.

                   În modificarea regulamentului se propune ca ședințele să fie organizate în format mixt : cu eventuala prezență a  celor vaccinați,prin poștă, e-mail și telefon.

                   Consilierii  vor primi materialul ședinței prin poștă,sau persoane  nominalizate de primar sau secretar general,-poliția locală,administrator public,consilier primar- împreună cu buletinele de vot,care vor trebui remise  completate până la data ședinței.

                   În Regulament este descris modalitatea concretă de lucru,care vor trebui respectate ca să putem organiza ședințe și în viitor,când vremea de afară nu va permite să ținem în forma actuală.

                   Menyhart Balint:consilierii nevaccinați pot intra la Primărie și cu prezentarea unui test negativ.

                   Krizsan Tibor:nu poate fi obligat nimeni să facă test,dar intrarea se poate face prin prezintarea  rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecția cu virusul SARS-CoV -2 nu mai vechi de 48 de ore.

-         7 -

 

                   Primar:dorim găsirea unei soluții ca ședințele să se desfășoare legal.

                   Proiectul de hotărâre a fost propus de mine ,cunoscând că în lunile viitore vom avea pe ordinea de zi puncte  importante,cum ar fi aprobarea taxelor și impozitelor,bugetului,etc.

                   Consider că intrarea la Primăriei va fi legată de existența cărții verzi și nu doresc să fim în imposibilitatea să nu putem ține ședințe,cu respectarea legislației.

                   Referitor la vaccinare, fără a obliga pe cineva, consider că este singura modalitate  de apărare împotriva Covid.

                   Primarul,consilierii locali ,trebuie să fim  persoane care arătăm exemplu pentru locuitorii comunei.

                  

 

                  

                   Nefiind alte  intervenţi din partea  consilierilor ,preşedintele de şedinţă  mulţumeşte    pentru   participare ,considerând  încheiate   lucrările  şedinţei de azi.

 

 

Preşedinte de şedinţă

Menyhart Balint

                                                                                 Secretar general

                                                                                   Jozsa Ferenc